Svar: Kost - overgang
8. december 2022
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har ramt det rette tidspunkt, at begynde med grød og mos. Du fortæller, at jeres dreng er utrolig interesseret, når I sidder ved bordet, og han forsøger at række ud efter alt, hvad han kan komme i nærheden af - og så er det gået rigtig godt med at spise grøden, det er bare super fint :)
Du må gerne give ham skemad to gange dagligt, så han får f.eks. grød til frokost og grøntsagsmos til aften, og når det går godt, så må du gerne introducere lidt grød om morgenen også. Du må også gerne begynde at variere mellem de forskellige grødtyper og tilbyde ham lidt grovere grød som f.eks. øllebrød og havregrød. Ligesom du meget gerne må variere hans indtag af grøntsager, så han også her vænnes til forskellige smage. Når han bliver 6 måneder skal hans indtag varieres yderligere, og han skal i den alder også tilbydes kød og fisk i sin grøntsagsmos:)
Du skriver, at han endnu ikke kan sidde selv - og jeg går ud fra, at du mener sidde selv på f.eks. gulvet? Det er helt normalt, at han ikke mestrer at sidde frit og holde balancen selv endnu, men stille og roligt skulle han gerne begynde at kunne sidde i en høj stol, når du giver ham mad. De fleste børn vil være stærke nok i ryggen til at kunne sidde kortvarigt i en høj stol, når de er omkring 6 måneder gamle:)
I begyndelsen, når du sætter ham i højstolen, så vil han ret hurtigt falde til siden eller forover - det er fordi han så er blevet træt i ryggen, og så skal han ikke sidde mere, men skal ned på gulvet, ligge på maven, trille osv. så han netop får styrket sine rygmuskler. Men han vil godt kunne sidde der, imens du tilbyder ham skemaden eller f.eks. giver ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle og gnaske på.
Det er rigtig godt, at han viser interesse for at sidde med lidt i hånden, og du må meget gerne udnytte denne interesse. Det er ikke sikkert, at han selv mestrer sin hånd-mund-øje-koordination, det er meget svært at føre mad til munden, og han er stadig ikke ret gammel, men du kan forsøge, og ellers må du naturligt gerne hjælpe ham lidt. Du kan f.eks. give ham bløde ting som en appelsinbåd eller et stykke moden melon, hvor du holder det, imens han sidder og sutter, slikker, smager og fornemmer. Det vil han sikkert synes er dejligt.
I takt med at han bliver bedre til at styre det selv, så kan du f.eks. give ham ristede rugbrødsbjælker, som er lidt hårde på ydersiden og bløde i midten - det kan være rigtig rart, hvis gummerne klør og er irriterede på grund af mælketændernes frembrud. Du må også gerne give ham en agurkering - du kan skære en skive agurk på 1.5 cm tykkelse, fjerne kernerne, så det bliver til en ring, og sætte ringen på hans tommelfinger. På den måde kan han bedre holde fast i den og styre det. Har han allerede fået tænder, så skal du være ekstra forsigtig, da han så lettere får bidt et stykke af, der er for stort for ham, og som han ikke kan synke. Har han endnu ingen tænder, så er det også helt fint og helt normalt - ingen pres her. Det kan også have sine fordele;)
Det er meget vigtigt, at du har ham under opsyn hele tiden, når han sidder med noget selv, da han let kan få bidt et stykke af, og det kan være farligt! Han må ikke få hårde frugtbåde som æblebåde, der knækker meget let, han må ikke få rå gulerod, og han bør heller ikke få skræl, der kan sætte sig fast i halsen.
Du kan også købe en frugtfeeder, frugtsut, babyfeeder - det vil sige en lille beholder, hvori du kan komme frugt og kogte grøntsager, som han så selv kan sidde med og holde, imens han sutter og gumler lidt. Du kan også købe små majspuffer, gulerodspuffer og lignende - de fleste er fra 6 måneder - som han kan sidde og sutte på og gnaske sig igennem gang imellem. Det er alt sammen med til at anerkende hans lyst til at kunne og ville selv og støtte ham i denne udvikling.
I starten vil grøden være cremet og blød, den laves ofte af mel. Stille og roligt er det dog en god idé at lave grød af f.eks. hirseflager, boghvedeflager, havregryn osv. som vil gøre grøden mere fnugget og gradvist grovere og hen af vejen kan han få flerkornsgrød, der vil have endnu mere bid.
Grøntsagsmosen bør her i starten også være cremet i konsistensen. Når du starter med kød og fisk i mosen i 6 måneders alderen, så vil det være med til at give mosen lidt mere struktur, og hen af vejen kan du så begynde at mose med en gaffel og ikke længere blende maden, så mosen også gradvist får mere og mere bid. Udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad - stadig i en konsistens, som han kan kapere, men hvor I naturligt begynder at spise mere og mere af det samme:)
Hen af vejen kommer der naturligt flere og flere fødevarer til, han skal lære at tygge og bearbejde maden mere og mere, skal have rugbrødshapsere osv. men lige nu lyder det rigtig fint, det du gør, og som om, at I stille og roligt er godt igang.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den guides du igennem måned for måned, der er opskrifter, dagsplaner osv. Det er en god idé at få fat i nyeste udgave fra 2021.
Jeg håber, at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke og fortsat rigtig god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske