Svar: Kost - overgang

8. december 2022

Alder:
5 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har ramt det rette tidspunkt, at begynde med grød og mos. Du fortæller, at jeres dreng er utrolig interesseret, når I sidder ved bordet, og han forsøger at række ud efter alt, hvad han kan komme i nærheden af - og så er det gået rigtig godt med at spise grøden, det er bare super fint :)

Du må gerne give ham skemad to gange dagligt, så han får f.eks. grød til frokost og grøntsagsmos til aften, og når det går godt, så må du gerne introducere lidt grød om morgenen også. Du må også gerne begynde at variere mellem de forskellige grødtyper og tilbyde ham lidt grovere grød som f.eks. øllebrød og havregrød. Ligesom du meget gerne må variere hans indtag af grøntsager, så han også her vænnes til forskellige smage. Når han bliver 6 måneder skal hans indtag varieres yderligere, og han skal i den alder også tilbydes kød og fisk i sin grøntsagsmos:)

Du skriver, at han endnu ikke kan sidde selv - og jeg går ud fra, at du mener sidde selv på f.eks. gulvet? Det er helt normalt, at han ikke mestrer at sidde frit og holde balancen selv endnu, men stille og roligt skulle han gerne begynde at kunne sidde i en høj stol, når du giver ham mad. De fleste børn vil være stærke nok i ryggen til at kunne sidde kortvarigt i en høj stol, når de er omkring 6 måneder gamle:)

I begyndelsen, når du sætter ham i højstolen, så vil han ret hurtigt falde til siden eller forover - det er fordi han så er blevet træt i ryggen, og så skal han ikke sidde mere, men skal ned på gulvet, ligge på maven, trille osv. så han netop får styrket sine rygmuskler. Men han vil godt kunne sidde der, imens du tilbyder ham skemaden eller f.eks. giver ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle og gnaske på.

Det er rigtig godt, at han viser interesse for at sidde med lidt i hånden, og du må meget gerne udnytte denne interesse. Det er ikke sikkert, at han selv mestrer sin hånd-mund-øje-koordination, det er meget svært at føre mad til munden, og han er stadig ikke ret gammel, men du kan forsøge, og ellers må du naturligt gerne hjælpe ham lidt. Du kan f.eks. give ham bløde ting som en appelsinbåd eller et stykke moden melon, hvor du holder det, imens han sidder og sutter, slikker, smager og fornemmer. Det vil han sikkert synes er dejligt.

I takt med at han bliver bedre til at styre det selv, så kan du f.eks. give ham ristede rugbrødsbjælker, som er lidt hårde på ydersiden og bløde i midten - det kan være rigtig rart, hvis gummerne klør og er irriterede på grund af mælketændernes frembrud. Du må også gerne give ham en ...

Annonce

... agurkering - du kan skære en skive agurk på 1.5 cm tykkelse, fjerne kernerne, så det bliver til en ring, og sætte ringen på hans tommelfinger. På den måde kan han bedre holde fast i den og styre det. Har han allerede fået tænder, så skal du være ekstra forsigtig, da han så lettere får bidt et stykke af, der er for stort for ham, og som han ikke kan synke. Har han endnu ingen tænder, så er det også helt fint og helt normalt - ingen pres her. Det kan også have sine fordele;)

Det er meget vigtigt, at du har ham under opsyn hele tiden, når han sidder med noget selv, da han let kan få bidt et stykke af, og det kan være farligt! Han må ikke få hårde frugtbåde som æblebåde, der knækker meget let, han må ikke få rå gulerod, og han bør heller ikke få skræl, der kan sætte sig fast i halsen.

Du kan også købe en frugtfeeder, frugtsut, babyfeeder - det vil sige en lille beholder, hvori du kan komme frugt og kogte grøntsager, som han så selv kan sidde med og holde, imens han sutter og gumler lidt. Du kan også købe små majspuffer, gulerodspuffer og lignende - de fleste er fra 6 måneder - som han kan sidde og sutte på og gnaske sig igennem gang imellem. Det er alt sammen med til at anerkende hans lyst til at kunne og ville selv og støtte ham i denne udvikling.

I starten vil grøden være cremet og blød, den laves ofte af mel. Stille og roligt er det dog en god idé at lave grød af f.eks. hirseflager, boghvedeflager, havregryn osv. som vil gøre grøden mere fnugget og gradvist grovere og hen af vejen kan han få flerkornsgrød, der vil have endnu mere bid.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Grøntsagsmosen bør her i starten også være cremet i konsistensen. Når du starter med kød og fisk i mosen i 6 måneders alderen, så vil det være med til at give mosen lidt mere struktur, og hen af vejen kan du så begynde at mose med en gaffel og ikke længere blende maden, så mosen også gradvist får mere og mere bid. Udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad - stadig i en konsistens, som han kan kapere, men hvor I naturligt begynder at spise mere og mere af det samme:)

Hen af vejen kommer der naturligt flere og flere fødevarer til, han skal lære at tygge og bearbejde maden mere og mere, skal have rugbrødshapsere osv. men lige nu lyder det rigtig fint, det du gør, og som om, at I stille og roligt er godt igang.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den guides du igennem måned for måned, der er opskrifter, dagsplaner osv. Det er en god idé at få fat i nyeste udgave fra 2021.

Jeg håber, at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke og fortsat rigtig god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre